دقة قلب

يسعدنا انضمام قلبك الى قلبوبنا اتركة ينبض معنا يتحدث عما بداخلة
مع منتدى الومنسية والمشاعر الجميلة دقة قلب

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

دقة قلب

يسعدنا انضمام قلبك الى قلبوبنا اتركة ينبض معنا يتحدث عما بداخلة
مع منتدى الومنسية والمشاعر الجميلة دقة قلب

دقة قلب

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
دقة قلب

الحب - الفراق - الجرح - الخيانة فى الحب - تخلص من ادمان الحبيب ابداء حياة جديدة - حياتك بدالها - كن انسان جديد - لاتجعل الماضى يدمر مستقبلك رحلة جديدة هيا اركب معا لسفر الى دنيا جديدة

2 مشترك

التوبة

رحمة
    رحمة

الموقع : من السهل ان تضحى من اجل حبيب لكن من الصعب ان تجد الحبيب الذى تضحى من اجله

التوبة Empty التوبة

مُساهمة  رحمة الجمعة مارس 05, 2010 7:45 pm

العلماء قسموا التوبه الى 3 مراحل :
    1) الادراك ( قبل التوبه )
    2) الحال
    3) العمل على التغير

مرحلة الادراك ومرحلة الحال:
    الشيء الي انا مدركه بيحطني بحال معين .الشيء الي ادركه ابدأ اغيره والشيء اللى لازم أدركه اني انا عبد ولازم اطيع ربنا لان محدش فينا يعرف فاضل من عمره كام سنه.
    يجب على الانسان ان يدرك انه هيسيب الدنيا ويعيش لوحده , لحظه مجيء الملائكه لقبض روحه ثم تبدأ رحله لسنوات طويله ما بين لحظة خروج الروح والنزول الى القبور ثم البعث , ثم وقفه بين يدي الله عز وجل وسؤال ربنا ليك .
    قال صلى الله عليه وسلم :ما من عبد إلا وسيحاضره ربه ليس بينه وبينه ترجمان

قال رب العالمين " لمن الملك اليوم " فلا يجيب احد
    فيقول الله : " لله الواحد القهار يوم لا تملك نفس لنفس شيئا والامر يومئذ لله "

ربنا بيفكرنا واحنا عايشين ان الملك لله لكن احنا ساعات مبندركش احنا مين وكل كلمه محسوبه وكل نظره مكتوبه وكل خطوه الملائكه والارض بتحسب عليك .
    ربنا بيحاسبك " اجلالاً لك "انت كبير عند ربنا سبحانه وتعالى عظيم عشان كده بعد الرقابه والسنين القصيره والمساعدات الضخمه الي ربنا ساعهالنا لازم يدرك الانسان انه بتعدي عليه لحظات وحش اوي لحظات وحش في المعصيه ووحش في الطاعه , بتعدي عليه لحظات بيبقى جريء اوي على ربنا ومش بيتكسف وجريء على ربنا امام الناس وحتى متكسفش انه يحمد ربنا انه ساتر عليه فما دام لم يبقى الا الخالق فتكون المعصيه بسيطه بالنسبه له وانت عارف انه ربنا غفر رحيم"فلما جعلتني اهون الناظرين اليك "
    وعبد وحش اوي بالطاعه ويعملها زي مهو عايز مش زي ما ربنا عايز وبعد ما يعمل الطاعه يحس انه الافضل بل وينظر للناس نظرة احتقار .

المسلمين ربنا بيحبهم ,ربنا بيتكلم بالأيه عن حبايبه الي اختارهم لنفسه ,حبايبه الي اختارهم يهادي بيهم النبي عليه الصلاة والسلام .

قال رب العالمين : ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ .

المسلمين 3 أنواع:
    1)الانسان الظالم لنفسه : مبيعملش الفروض ويعمل فقط معاصي
    2)المقتصد : يعمل بس الفروض
    3)مِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ : بيعمل فروض ونوافل

الامام الطحاوي يقول " والمؤمنون كلهم اولياء الرحمن"
    اتخيل ربنا بيقول لواحد انا اخترتك مسلم انا اصتفيتك من أُمة النبي محمد عليه الصلاة والسلام , عشان انا حابك جمبي بالدنيا ( انا جليس من ذكرني )وحابك جمبي في الاخره في جواري في الجنه فتعمل كده كنت حابب اشوف منك احسن من كده انت من الامه المختاره بس مش رح تبقى جمبي ؟

الحديث يقول : ان الناس بيتمنو يصرفوا الى النار بس متوقفنيش الوقفه دي ( بين يدي الله )
    النبي صلى الله عليه وسلم قال : وأما الثالث فاعرض وفأعرض الله عنه .
    الادراك يثمر حال الندم الي سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم وصى بيه
    قال صلى الله عليه وسلم : الندم توبه
    اي انسان يشعر انه مكنش المفروض اعمل كده فهو حقق 90% من التوبه انك ادركت اني انا غلطت .
    في لحظه الندم يدخل شيطان فيصغر رحمة ربنا ,
    وكما يقول ابن عطاء الله : ( لا يعظم الذنب عندك عظمة تصدك عن الرجاء في الله فان من عرف ربه استصغر في جنب كرمه ذنبه )
    قال صلى الله عليه وسلم : من اكبر الذنوب ذنب يستعظمه

العمل :
    اعمال فوريه واعمال بالذهن
    1) اغلاق منافذ الاتربه ( تغلق عن القلب منافذ المعاصي ) عشان قلبك ميفقدش بريقه عشان لما ينزل الخير يلمع ويشع نور على الناس .
    2) أوعد ربنا
    3) استعين بالله
    يقول احد الصالحين " صلي صلاة تليقُ بربك او اعبد الاهاً يليقُ بصلاتك"
    مفيش صلاة تليق بربنا لان احنا منقدرش نقدر الله حق قدره لكن حاول تصلي صلاة تليق بربنا .

العلماء قسمو الناس مع الله ل 3 مراتب والناس مع بعضهم 3 مراتب

الانسان مع الله :
    1)الانسان الظالم لنفسه : مبيعملش الفروض ويعمل فقط معاصي
    2)المقتصد : يعمل بس الفروض
    3)مِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ : بيعمل فروض ونوافل وتقرب الى الله

مع الناس :
    1) الملك - عايش يخدم ويسعد الناس مثل الملائكه المقربين
    2) الجماد – لا نفع له ولا ضر
    3) العقارب – لا تنفع ولكن تضر فالناس تتجنبه لانه انسان مؤذي

فأُحذرُ نفسي والاً وافكر حضراتكم بحالتين الي هن مستهدف الشيطان انه يخليك صوره من الصورتين دول :

1) الملك الظالم لنفسه – ملك مع الناس ومبيعملش الفروض مقطوع عن ربنا.
    2) العقرب السابق للخيرات – انسان بينفر المسلمين من طريق النبي عليه الصلاة والسلام ولكنه يلبس لبس العباد , انسان مضر على الاسلام والمسلمين وبل مضر على الكافرين
    العقرب سابق للخيرات لان الشيطان بيشجعه على الخيرات حتى لا يلتفت لابواب ثانيه , يتطمن انه انسان مش وحش .

ودي سنه ثابته : لا يمكن تكون انسان صالح الا لما الصلاح يأثر معاك ومع الناس
    الكمال والجمال بالملك السابق للخيرات

يلا نبدأ السنه الجديده بأدراك بينا وبين بعض
    يلا بينا نفكر في الملك السابق للخيرات فأن لم نستطع فنبقى المقتصد فأن لم تستطع فأوعى تكون العقرب او الظالم

وأطلب من حضراتكم طلب اكتبها عندك وعلقها وخليها امام عينيك
    حطهم جمب بعض انت عاوز تبقى ايه وربنا يتقبل ان شاء الله

انتظر أرائكم
    وصلى اللهم على اشرف الخلق سيدي وحبيبي محمد عليه افضل الصلاة والسلام
    .
    امام اسماعيل
    امام اسماعيل

التوبة Empty رد: التوبة

مُساهمة  امام اسماعيل السبت مارس 06, 2010 8:30 pm

برافو كم هذا الموضوع راقى وما اجملها من توبه وما اصدقها من كلمات
    تقبلى فائق احترامى لكل حرف بتلك الموضوع الراقى الهادف المفيد بكل المقايس العلميه والادبيه والدينيه
    كم نشتاق الى تلك الموضوعات وهذه التوبيه
    تقبلى انحنائى امام تلك الموضوع الراقى
    رحمة
    رحمة

الموقع : من السهل ان تضحى من اجل حبيب لكن من الصعب ان تجد الحبيب الذى تضحى من اجله

التوبة Empty رد: التوبة

مُساهمة  رحمة الإثنين أبريل 19, 2010 1:47 am

بجد ربنا يكرمك على كل الكلمات الجميلة اللى ديما بتمدحنى بيها حقيقى الفضل والشكر فى هذا الموضوع يرجع لربنا ثم لاستاذى واخويا الكبير مصطفى حسنى ودة كان ملخص لدرس من دروسه فى المسجد ياريت حضرتك تشاركنى فى هذا القسم من المنتدى لعل ربنا ينفعنا بيه ويجعله فى ميزان حسناتنا وتكون دى حاجة بسيطة نقدمها لدينا

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مايو 02, 2024 6:06 pm